De homepage: hoe refereer je eraan?

Een klant vroeg me laatst: "home, is daar nou geen mooi Nederlands woord voor?" Hij had net in zijn CMS de functie aangevinkt die een home-link aan zijn hoofdmenu toevoegde.

Ik wist het ook niet, en als je het niet weet dan ga je kijken naar hoe de grote jongens het doen. Doen zij het fout en doe jij hen na, dan doe je het tenminste fout op een manier waar je bezoekers vertrouwd mee zijn. Gebruikelijkheid is belangrijk in de webusability — al is de dingen goed doen belangrijker.

Dit is wat ik vond in het taalgebied:

Nederland
nu.nl: "Voorpagina",
bol.com: klikbaar logo,
marktplaats.nl: "Home",
ah.nl: "Home",
vattenfall.nl: "Thuis".
Vlaanderen
hln.be: klikbaar logo,
2dehands.be: "Home",
vrt.be: "Home",
belgiantrain.be: klikbaar logo,
openmonumenten.be: klikbaar logo.
Suriname
starnieuws.com: "Home",
dwtonline.com: "Home", klikbaar logo.

Als de link naar de homepage een klikbaar logo was, dan ontbrak een tweede link over het algemeen in het hoofdmenu. Homelinks kwamen op drie plaatsen voor: in de masthead (logo en/of hoofdmenu), in de breadcrumbtrail en in het footermenu (vaak ook als klikbaar logo).

Die van nu.nl ("voorpagina") is wel grappig, want dat is een krant en kranten hebben een voorpagina. Well played, nu.nl. Die van Vattenfall vind ik in het specifieke geval van Vattenfall wat verwarrend, want dat bedrijf levert zowel producten voor thuis als voor op de zaak. Nu dubbelt de homepage ook als de consumentenhomepage, dus waarschijnlijk is dat opzet.

Ten slotte heb ik ook eens gekeken op onzetaal.nl, want zij hebben vaak zinnige dingen te zeggen over taal. Die site gebruikt "Home", maar heeft een klikbaar logo in de footer ... dat naar de bovenkant van de pagina leidt. Ergens wel logisch, omdat daar veel site-identiteit en navigatie voorkomt, maar aan de andere kant ook wel weer verwarrend.

Want wat is de homepage? De homepage is de pagina waar je, als je als bezoeker de weg kwijt bent, weer tot rust komt en je je eerste stap naar een volgende pagina op de site kunt nemen. De homepage leunt zwaar op identiteit en op navigatie. Hij moet haast intuïtief de vraag "ben ik op de juiste site?" beantwoorden. Heeft hij dat gedaan, dan is de volgende taak dat hij aan bezoekers de middelen biedt om uit te vinden of wat dezen zochten, ook op de site is te vinden.

Nu is dit niet bepaald een wetenschappelijk onderzoek. Wie deze blogpost citeert is gek. Ik heb ome Google gevraagd om wat "meest bezochte websites van NAAM LAND" op te hoesten, zonder op de gebruikte methodologieën te letten. Wat in de resultaten het meest opviel, was dat Nederlandstaligen schijnbaar vooral Engelstalige websites gebruiken.

Ondanks de gebrekkige onderbouwing geloof ik overigens best dat dit populaire websites zijn.

Moet je nou per se "home" gebruiken om naar de homepage te linken? Van mij mag alles! (Herinner me daaraan als je me ooit wil vragen wat een van mijn slechte eigenschappen is.)

Je sitelogo lijkt een logische click target voor de homepage te zijn. Maar maak dan niet op de homepage zelf het logo klikbaar! Een link is een belofte, niet een geintje. Heb je verder een homelinktekst nodig, zorg dan dat deze bij het karakter van je site past en hopelijk niet te dubbelzinnig is.

Gebruik je "home" als homelinktekst, dan zul je je daar momenteel niet snel een buil aan stoten.

Delen: