Blog

De prijs van responsive design

Responsive design wordt vaak gezien als een snelle en elegante manier om twee versies van dezelfde website te maken (een voor mobiel, een voor desktop), maar is dat ook zo? Volgens mijn schatting zit je bij een tweede versie al gauw op 50% extra themetijd.

Als je ook nog een derde versie wil hebben (speciaal voor de iPad) of een vierde (iPad, maar nu staand) kan het aantal uren dat in themen gaat zitten exponentieel groeien. Bij een derde variant moet je je denk ik al afvragen of je niet beter aparte sites voor aparte devices kunt maken.

Waar al die extra tijd door komt weet ik ook niet precies. Vanuit mijn perspectief, dat van de frontender, moet ik bij responsive design vaak op de vierkante pixel priegelen. Ontwerpers zien een design niet als elementen die ergens invloeien, maar als elementen die op een exacte locatie worden geplaatst. Aangezien goede verhoudingen op een telefoon vaak verschillen van die op een desktop-pc, zit je als frontender uiteindelijk vaak elk element twee keer te themen – terwijl de belofte van responsive design nou juist was dat dat niet meer hoefde.

Ik vermoed dat het probleem van de dure responsive designs uiteindelijk uit zichzelf zal verdwijnen als ontwerpers de 'taal' van responsive in hun vingers gaan krijgen.

Delen: