Tips om tussendoor je website te onderhouden

(Om maar met de deur in huis te vallen, ik ben een freelance webdeveloper van beroep. Het onderstaande is bedoeld als tips die je nu snel kunt uitvoeren, maar mocht zelfs dat te veel werk zijn, bel of mail me voor een afspraak.)

Zowel voor de ondernemer die zijn opdrachtenportefeuille ziet leeglopen als gevolg van de COVID-19-pandemie als voor de ondernemer voor wie het niet zoveel uitmaakt (of die juist meer werk dan ooit heeft), kan het nuttig zijn de eigen website op dit moment eens kritisch onder de loep te houden.

Voor de eerste categorie is het zinvol te kijken of de website nog steeds het juiste marketing- en verkoopinstrument vormt. Je hebt het misschien druk gehad in de maanden en jaren voorafgaand aan de crisis en je website hoefde niet top te zijn, omdat de klanten je toch wel wisten te vinden.

Voor beide groepen is het nuttig om met de soms sterk veranderde behoefte van je klanten mee te denken. De klant die eerst op je kantoor of in je winkel langs wou komen, zal nu misschien alleen nog maar online en telefonisch met je willen communiceren.

Strategie is weliswaar belangrijk op dit moment, maar het is ook een vak apart en mede daarom ga ik daar hier niet op in. In plaats daarvan wil ik je op wat laaghangend fruit wijzen; dingen die je nu in een verloren uurtje kunt doen.

Hier wat losse ideetjes:

1. Maak om te beginnen een backup van bestanden en je database. Als je dingen gaat wijzigen en er gaat iets mis, kun je op deze manier altijd nog tot aan dit punt herstellen.

Mocht er geen backupplugin in je website zitten, dan biedt het beheersysteem van de hostingprovider vaak een mogelijkheid tot het draaien van een volledige backup.

2. Update je plug-ins en themes.

3. Klik door je site heen en check of alles werkt.

4. Check je links. Werken ze nog allemaal? Op Windows zou je Xenu Linksleuth kunnen gebruiken om dit te testen. Het is natuurlijk een goed idee om kapotte links te vervangen, maar oude links wijzen ook op oude content.

5. Update je tarieven, je openingstijden en je portfolio. Is de vaste lijn van je kantoor doorgeschakeld naar de mobiel van je inmiddels geïrriteerde receptioniste? Zorg dan dat klanten je rechtstreeks kunnen bereiken.

6. In het algemeen: als je veel tijdgevoelige content hebt (blogposts, nieuwsberichten, Instagramfoto's), zullen je bezoekers mede aan de actualiteit daarvan aflezen of je überhaupt nog bestaat. Plaats eens iets nieuws. Zoek je een onderwerp voor een nieuw nieuwsbericht? Lees de volgende tip.

7. Vermeld je COVID-19-status. Als je je openingstijden op je website hebt staan, neem dan ook op of je nog open bent tijdens de pandemie en wat voor maatregelen je voor klanten hebt genomen. Als klanten je op de een of andere manier kunnen helpen, bijvoorbeeld door elektronisch te betalen of online te bestellen, neem dat dan ook op.

8. Misschien is het er vorig jaar bij ingeschoten, maar als je formulieren op je site hebt of een winkel, hoort deze AGV-proof te zijn. Ik heb hier al eens geschreven over hoe je een privacyaudit voor Wordpress-sites uitvoert. Zorg er in elk geval voor dat je een certificaat hebt en dat HTTPS correct werkt. Steeds meer hostingproviders ondersteunen dit proces. Gebruik je Wordpress? Dan kan de plugin Really Simple SSL van pas komen.

9. Hoe integreer je social media met je website? Kunnen bezoekers van je website je social media-accounts vinden en omgekeerd? Werken bestaande integraties, zoals bijvoorbeeld een Twitterwidget, nog steeds?

10. Check je spambox. Heb je een contactformulier op je website? Check of je alle berichten die aan jou zijn verzonden, ook hebt gelezen. Sommige formulierplugins slaan berichten ook op je webserver op.

11. Iedereen zal ondertussen een responsive website hebben, die er ook op mobiele telefoons goed uitziet. Heb je echter de afgelopen jaren zo goed geboerd dat je zelfs voor het responsive (laten) maken van je website geen tijd had, is dit ook weer iets om naar te kijken. Gebruik hiervoor je smartphone.

Als alternatief kun je in je desktopwebbrowser ook op F12 drukken; klik vervolgens op het mobiele-telefoon-pictogram. Je ziet dan vanzelf of je klaar bent voor mobiel of niet.

Het zou te ver gaan om hier uit te leggen wat je vervolgens moet doen, maar als je verstand hebt van CSS is het voor de meeste websites niet lastig om in een uurtje of twee je site voor 80 % responsive te maken. (Heb je geen verstand van CSS of geen zin, bel me gerust.)

12. In de webbrowser Google Chrome kun je na een druk op F12 onder het tabje Audits je site op vijf verschillende aspecten laten beoordelen: prestaties, progressive web app, best practice, toegankelijkheid en zoekmachineoptimalisatie. Progressive web app heb je waarschijnlijk niet nodig (weet je überhaupt wat het is?), de rest is altijd nuttig even naar te kijken.

Dit is een geautomatiseerd proces en daarom zullen niet alle suggesties die je krijgt, nuttig of zelfs correct zijn. Maak je niet druk als je een score van slechts 80% hebt, maar lees alle suggesties en pak ze waar nodig op.

13. Hoe ziet je site eruit in de zoekresutaten van Google? Krijg je in de zoekresultaten een titel en een samenvatting te zien die goed bij de pagina passen? Zo nee, gebruik dan een plugin voor het aanmaken van betere samenvatting, bijvoorbeeld Easy WP Meta Description.

14. Je kunt niet meer bij je klanten langs om uit te leggen hoe jouw producten te gebruiken. Heb je al een Youtube-kanaal waar je het uitlegt?

Er zijn nog veel meer zaken waar je naar moet gaan kijken, maar we beginnen ondertussen al aardig naar het kopje strategie op te schuiven en dat zouden we in deze vlugge posting achterwege laten. Voor je eigen site: wat zijn de laadtijden? Hoe goed word je gevonden in zoekmachines? Waar legt jouw bedrijf het meest contact met je klanten? Op je website of op een sociaal netwerk? Is wat je je bezoekers over jezelf vertelt, nog steeds relevant?

Delen: