Waarom een website-audit 4 uur kost (soms)

"Een website-audit kost altijd 4 uur" zei ik laatst iets te boud op een forum voor sitebouwers. Er zat wel een gedachte achter, namelijk: je vindt altijd wel iets wat er beter kan.

Zijn het grote problemen, dan staren ze je in het gezicht en hoef je geen moeite te doen ze te vinden. Waarschijnlijk zijn ze de website-eigenaar al bekend. En omdat ze zo belangrijk zijn, hoef je niet ook nog eens op zoek naar kleine problemen; los eerst maar eens de grote op.

Zijn het kleine problemen, dan is het lastiger er een compleet overzicht van te krijgen, maar wíl je dat überhaupt?

Grote problemen die niemand opvalt, bestaan ook. Denk aan een bestelformulier dat verzonden wordt, maar niet altijd het bestelproces in gang zet. Een audit is echter niet per se de methode om daar achter te komen.

Het kost niet meer dan een uur om bestaande, bekende problemen samen te vatten of een lijst met kleine foutjes op te stellen. Dat zou je zelfs door vrienden kunnen laten doen. Waar je iemand voor inhuurt zijn de aanbevelingen. Hoe pak je bepaalde problemen aan en wat heeft er prioriteit?

Toen ik mijn huis kocht, huurde ik een bouwkundig inspecteur in. Die stak zijn hoofd eens door het luik van de kruipruimte, klom eens op het dak, opende alle ramen en deuren en sloot ze weer en nog wat van die zaken. Na een half uurtje had hij een vel vol aantekeningen. Een dag later leverde dit een rapport op van 36 pagina's en een factuur van 300 euro.

Dat rapport bestond voor 95 procent uit standaardopmerkingen: onderdeel zus-en-zo is bekeken en OK bevonden. De notities van de inspecteur kwamen verspreid over het rapport voor.

Wat ik prettig vond aan deze methode was dat waar ik zelf niet wist waar bij het inspecteren op te letten, dit uitgebreid aan bod kwam in het rapport. Het nadeel was dat de concrete opmerkingen van de inspecteur lastig te vinden waren tussen al die boilerplate.

De waarde van zo'n inspectie zit met name in de ervaring van de inspecteur. Die heeft honderden woningen bekeken en weet precies welk gebrek kan leiden tot hoge kosten als je er niets aan doet.

Als webdeveloper word ik zelden ingehuurd voor sec een audit – ik geloof dat me dat in de laatste 20 jaar 2 maal is overkomen. Wat wel vaak voorkomt is dat iemand me inhuurt om een probleem op te lossen en dat me vervolgens ernstigere problemen opvallen of problemen die eigenlijk eerst zouden moeten worden verholpen. Die kaart ik dan uiteraard aan. Als een klant een lijst met zaken heeft die moeten worden aangepakt, kan ik helpen door deze te prioriteren.

Delen: